Hormony – leptin, ghrelin 3/4

Leptin je hormon, který je produkován tukovými buňkami, čím více tukových buněk tím více leptinu. Zprávy o množství leptinu zachytí mozek a ten pak „říká“, jestli jíst či nejíst (máš málo leptinu, najez se). Pokud máte leptinu příliš, tělo zrychlí metabolismus, máte menší hlad, více energie, žádné chutě na sladké – tělo skvěle funguje. Dost možná znáte někoho, kdo nechá na talíři poslední dvě sousta toho skvělého dortíku. Tito lidé umí poslouchat své tělo a většinou jsou velmi citliví na leptin, tzn., jíte a produkce leptinu roste, když ho máte dostatek, mozek řekne – to už stačí.

Teď Vás možná napadá, jak mohou být obézní lidé tedy obézní, mají hodně tuku, tím pádem hodně leptinu a přesto mají pořád hlad, chuť. Problém je v tom, že jsou rezistentní vůči leptinu, jinak řečeno jejich mozek leptin neposlouchá (nebo jen velmi málo) nebo-li informace o leptinu se do mozku nedostane.

V souvislosti s leptinem je dobré zmínit ještě jeden hormon, a to ghrelin – hormon hladu, produkován v trávicím traktu. Když máte prázdný žaludek, máte také nejvyšší hladinu ghrelinu a hlad. Pokud mozek ignoruje leptin, tak je tady právě on, kdo Vám „pomůže“ neprasknout. Když máte žaludek už opravdu plný, ghrelin „řekne“ dost, už nejez. Problém je v tom, že žaludek se časem roztáhne, a proto ho můžete plnit víc a víc. Postupem času ztratíte citlivost na sladké, metabolismus se zpomaluje, protože leptin ovlivní i štítnou žlázu, donutí ji snížit produkci svých hormonů. Lidé se pak vymlouvají na sníženou funkci štítné žlázy, že tedy nemohou zhubnout, ve skutečnosti může být problém s leptinem.

Jak taková leptinová rezistence vzniká? Dlouhodobý stres a hodně cukru v krvi. Pokud máte v krvi příliš cukru, Vaše tělo bude produkovat inzulin (pokud správně funguje). Hodně cukru = hodně vyprodukovaného inzulinu. Vysoké množství inzulinu blokuje informace o leptinu do mozku.

Jednoduše řečeno vyhýbejte se vysoce průmyslově zpracovaným potravinám plných cukru a Váš leptin „bude v pohodě“ J Další doporučení zní následovně. V každém jídle si dopřejte dávku bílkovin a k nim vysoký obsah vlákniny, protože vláknina zpomaluje uvolňování cukru do krve. Dbejte na dostatek spánku, omega 3 a málo dlouhodobého stresu.

Možná, že z toho máte teď trochu zamotanou hlavu, tak ještě jednou, jednoduše. Leptin je produkovaný tukovými buňkami – málo leptinu, hodně hladu. Oproti němu je ghrelin, produkovaný v trávicím traktu – hodně ghrelinu (prázdný žaludek), hodně hladu. Pokud jíte hodně průmyslově zpracovaných potravin (cukru), Vaše tělo bude produkovat inzulin, který blokuje signály o leptinu do mozku a tak pořád jíte a jíte a vytváříte tukové zásoby, až do doby, kdy je žaludek plný, máte málo ghrelinu, mozek řekne dost, teď už nejez. Žaludek se ale postupem času roztáhne a ještě k tomu si vytváříte neustálým jedením cukru, závislost na něm -> OBEZITA.

Mimochodem leptinová rezistence vede k inzulinové a o té zase příště..

 

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *