Hormony jako součást hubnutí – DOPAMIN 1/4

Myslíte si, že hormony ovlivňují naši postavu? Co třeba takový dopamin? Slyšeli jste o něm někdy?

Právě tento hormon, pokud ho máte dostatečné množství, pomáhá zlepšovat rozhodovací schopnosti a kontrolovat chutě. Jeho hladina má také dopad na to, zda jsme šťastní, usnadňuje učení, pamatování a posiluje intenzitu prožitku. Pokud ho nemáte dostatek, vede to ke ztrátě motivace, chutím na sladké, nadváze až obezitě.

Produkuje ho mozek a jeho uvolňování spouští jídlo nebo i sexuální aktivita, káva, alkohol či drogy. Tím Vás nechci navádět k alkoholu či jiným látkám, jsou návykové a velké množství dopaminu způsobuje úzkost, v krajním případě agresivitu až mánii. Navíc přílišné množství kofeinu, alkoholu zvyšuje množství neurotransmiterů a serotoninu v mozku –> omezují přísun dopaminu.

Zaměřme se na zdravé varianty produkce dopaminu:

  • Vitamin D – jistě jste už někdy slyšeli doporučení suplementovat vit. D, především přes zimu, jelikož tento vitamín vzniká při vystavení pokožky slunečnímu záření a je přímo spojen s dopaminem – podporuje jeho tvorbu
  • Jídlo
    • Ořechy a semínka – ořechy, sezamová i slunečnicová semínka zvyšují produkci dopaminu a taková hrst oříšků je velmi chutná svačinka. Je dobré ořechy před konzumací namočit, jelikož pak mají více živin a nezatěžují tolik trávicí ústrojí
    • Bílkoviny – ryby, vejce, maso – to vše jsou potraviny, které také pomáhají jeho produkci
  • Antioxidanty – doporučuje se zvýšit příjem antioxidantů, jelikož dopamin snadno oxiduje, a právě antioxidanty zabrání jeho úbytkům -> takže znovu se potvrzuje, že je skvělé jíst dostatek zeleniny i ovoce
  • Pravidelné cvičení – pohyb stimuluju tvorbu vápníku v těle a ten zase produkci dopaminu, je celkem jedno, jaký druh pohybu zvolíte, hlavně, že Vás baví 🙂

 

Pokud bych toto celé měla shrnout pár slovy. Chcete lépe ovládat chutě na sladké, posílit paměť, rozhodovací schopnosti aj. – jezte dostatek zeleniny, pravidelně se hýbejte, nezapomínejte na oříšky („natural“ – nepražené, nesolené), proteiny, vitamin D a občas vyměňte kávu za čaj 🙂

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *