Low carb – pro někoho fenomén pro někoho extrém

Low carb – jedná se o vysokotukové – nízkosacharidové stravování.  Kdy denní příjem jídla je tvořen alespoň z 50 % právě tuky.

Tento typ stravování je velmi chutný, zdraví prospěšný a dlouhodobě udržitelný. Navíc tuky mají vysokou sytivost, tudíž nemáte každé 2-3 hodiny hlad a vystačíte si bez hladovění se čtyřmi, třemi případně i dvěma porcemi za den. Low carb je také vhodné pro shazování přebytečných kil, jelikož zlepšuje citlivost na inzulin.

 

 

 

 

 

 

Další z výhod je snížení chutí na sladké. Jak já milovala čokolády, stačil pohled na dortík  a už se mi sbíhaly sliny, a když jsem vydržela a dortík si nedala, pořád jsem ho měla v hlavě. V tomto ohledu jsem pocítila neskutečnou SVOBODU v jídle. Už žádné „honění mlsné“ a neustále myšlenky na jídlo. Navíc pokud se Vám podaří, zbavit se závislosti na cukru a naučíte se poslouchat vlastní tělo, tak to je velká výhra, věřte mi.

Proč je tak zdraví prospěšné?

  • Hormonální zdraví – pomáhá zlepšit leptinovou a inzulinovou rezistenci – právě tyto dva hormony mají vliv na naši postavu
    • Inzulin – hormon, který je zodpovědný za ukládání tuku v našem těle. Inzulinová rezistence je ve své podstatě příčinou diabetu II. typu, právě cukrovkáři tohoto typu mají po přechodu na low carb stravu prokazatelně lepší hladinu krevního cukru
    • Leptin nebo-li „hormon nasycení“. Tento hormon je často spojován s obezitou, právě on nám vyšle signál, zda jste sytí nebo ne. Pokud jste vůči němu rezistentní, nedokážete „vyslyšet“ jeho signály a přejídáte se k prasknutí
  • Kardiovaskulární onemocnění – pokud snížíte množství sacharidů (především jednoduchých cukrů), přidáte a zkombinujete správné množství tuků, omega 3 a vlákniny, předcházíte tak kornatění žil, kardiovaskulárním onemocněním (infarkt, mozková příhoda)

Zajímavost: víte, že cukrovkáři mají 4x větší riziko srdečního infarktu, dále mají problémy se zrakem, hůře se jim hojí rány, jsou ohroženy vznikem diabetické nohy a následně hrozí i amputace dolní končetiny v různé výšce dle závažnosti

  • Zdraví buněk – mitochondriální zdraví – buňky jsou takový stavební kámen našeho těla, tudíž pokud budou zdravé buňky, bude zdravé naše tělo. Jestli si pamatujete ještě možná ze základní školy, buňky se mimo jiné skládají z jádra a mitochondrií. Mitochondrie jsou jakési elektrárny na výrobu energie, při metabolismu sacharidů se uvolňuje více volných radikálů, to působí na naše tělo stres a vznikají záněty
  • Pokud budete jíst skutečné a zdraví prospěšné jídlo, uzdravíte si střeva a zlepší se Vám trávení, pozn. o střevech se říká, že jsou naším druhým mozkem, přeci jen nepřipomínají ho tak trochu svým tvarem.. Opět zvýšená propustnost střev zvyšuje pravděpodobnost zánětů v těle

Je low carb vhodné pro všechny?

To je asi trochu zbytečná otázka. Co je vhodné úplně pro všechny? Odpověď byste možná chvíli hledali. Každý z nás jsme jiný a každému bude sedět něco jiného.

Všeobecně řečeno, větší množství tuků ve stravě bude nejspíše sedět lidem, kteří mají sedavé zaměstnání nebo jsou velmi časově vytíženi a nemají čas 5x denně jíst (obchodníci, vysoce postavení manažeři a další), diabetikům II. typu, vytrvalostním sportovcům. Naopak nejspíše nebude prospívat osobám, kteří mají odebraný žlučník či silovým sportovcům.

Jen pak pro představu, jak asi může vypadat typický „low carb den“:

  • vajíčka, slanina, zelenina, celozrnný chléb s máslem
  • zeleninový salát se zakysanou smetanou a avokádem, kuřecí stehno
  • hovězí karbanátek s bramborem, zeleninou, oříšky

Vážně extrém?

Jak už vyplývá z názvu článku, o tomto typu stravování se často proslýchá, že je to něco extrémního. Zkuste se někdy zeptat babičky/ prababičky, kolikrát denně a co jedla. Byly to koblihy a loupáky ke snídani nebo spíše vajíčka? A myslíte si, že jedla pravidelně 5x denně každé tři hodiny.

Poprvé, když jsem slyšela o Low carb, říkala jsem si: „COŽE??“ Pak jsem se ale zahloubala do spousty knih a nakonec sama zkusila, a i když jsem tomu ze začátku úplně nevěřila, s tímto typem stravování jsem se opravdu sžila velmi snadno.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *